Tuesday, September 20, 2011

Lokek Ilmu


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, 

Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.

(Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Kalau tidak jelaskan secara terperinci pun, rasanya semua orang faham kan.. Sedang menikmati nasi goreng yang sepatutnya menjadi sarapan 2 jam lalu, saya sengaja mencari tazkirah² ringan untuk peringatan diri sendiri dan untuk dikongsi.. asyik cerita pasal makanan ja.. hahaha.. Bah, luangkanlah masa membaca sekejap ok..

Islam sangat menghargai ilmu dan ulama (ilmuwan), sehingga kedudukan ilmu dan ulama sangat tinggi dan mulia dalam parameter Islam. Allah SWT telah berfirman yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu, “Berlapang-lapanglah dalam majlis”, maka lapangkanlah, nescaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan, “Berdirilah kamu, maka berdirilah, nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat.” Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah al-Mujaadalah 58:11)

Kerana kedudukan ilmu yang sedemikian tingginya, maka Islam mewajibkan umatnya untuk mempelajari ilmu, sehingga diharapkan mereka bekerja berdasarkan ilmunya, bukan sekadar mengikuti seseorang tanpa tujuan.

Berjihad dalam ilmu maksudnya ialah bersungguh-sungguh membentuk masyarakat dari segi ilmu pengetahuan dan peradaban yang berguna serta memberikan gambaran yang betul tentangnya tanpa merasa iri hati atau tamak kerana orang yang memberikan ilmu berupa petunjuk akan dikurniakan balasan pahala dan kebaikan sama seperti orang yang mengamal ilmu tersebut.


So my friends, if someone asked you something that you happened to know or you are actually good at it, do share..Walaupun kita sendiri baru belajar, apa yang kita baru belajar tu pun kita patut kongsi.. makin banyak kita mengajar (segala sesuatu yang baik) semakin banyak ilmu yang kita dapat tau.. betul.. 

bah saya mau sambung makan nasi goreng sejuk dulu ah haha..

2 left comments..you?:

rose farina said...

ya..ngam dibaca tuk orang yang kedekut ilmu kan kan nonny..

Nonny Atika said...

@only rose

ya tulah..marilah kita sama² rajinkan diri berkongsi ilmu ihihi..

Related Posts with Thumbnails
Words of Nonny Atika. Powered by Blogger.